van-Los-Angeles-naar-New-York.reismee.nl

New York, dag 2

Onze laatste dag in New York is aangebroken. We worden door een zon begroet en een helder blauwe lucht. Het schijnt vandaag een geweldige dag te worden. Ondanks dat nemen we onze jassen mee want we willen ook de Hop-on Hop-off bus doen en dan weet je maar nooit of je het koud gaat krijgen. Beter iets uit doen dan te weinig aan. We willen op tijd bij het ticket kantoor zijn om kaartjes te kopen voor het Vrijheidsbeeld en permissie voor het trappenhuis. Daar aangekomen zien we al een mega rij staan om de boot te nemen naar het eiland (echt ongelofelij hoe lang!). Kaartjes snel gekocht en daarna op weg naar onze bus tour door de stad, die we eerst willen gaan doen aangezien de wachtrij voor de boot toch zo lang is. We kunnen kiezen uit 2 lijnen en er is ook een lichttour en een boottocht. Terwijl we met de blauwe lijn (downtown) beginnen en veel van de stad zien beginnen we halverwege aan de rode lijn (uptown). Veel gebouwen, winkels, pleinen en parken die je kent van tv komen voorbij. We komen ogen tekort en gelukkig kunnen we gebruik maken van onze never ending fotocamera's met een opslag capaciteit van heel veel foto's. Nadat we richting het eind van de tour komen begint het gevoel te komen van: hebben we tijd genoeg? Het is tegen half 2 dat we een subway opzoeken en daarmee richting de ferry gaan, we moeten daar eerst naar toe omdat de ferry tot max. 15.30 richting het eiland gaat.
Aangekomen bij de haven is het weer wachten geblazen, de wachtrij is wel lang niet zo lang als deze ochtend maar toch. Gelukkig zit het ons mee en worden we door een beveiliger verder vooraan in de rij geschoven zodat we sneller als anders door de complete tassen controle etc zijn gekomen. Kort daarna vertrekt de veerboot en vrouwe Liberty komt snel dichterbij. Daar aangekomen zien we pas hoe groot ze eigenlijk is zoals ze daar met haar boek en fakkel op die enorme sokkel staat. We snellen naar de ingang en nadat we wederom door de security check gaan mogen we de 156 treden op om bovenaan de sokkel te komen. De kroon daar mogen we niet naar toe, de kaartjes daarvoor hadden we lang geleden dan al moeten bestellen en zijn voor de rest van het jaar uitverkocht (waarschijnlijk omdat het binnenkort tijdelijk gesloten wordt ivm renovaties). Het uitzicht over het water is vanaf de uitkijk op de sokkel natuurlijk beter, maar het beeld daarvan zien we minder aangezien we er nu onder staan. We voelen ons bijna echte New Yorkers want we haasten ons al de hele dag en zien de tijd nu voorbij snellen. Terwijl we nog 1 uur hebben om bij het WTC monument te komen staan we wederom te wachten op de ferry. Ook mijn idee om de ferry naar New Jersey te pakken en dan de subway te nemen werkt niet, het is toch wachten geblazen. Eindelijk tegen 4 vertrekt de boot en ik denk: we zijn te laat voor de entree van het monument, waarvoor we om 4 daar moesten zijn.

Iets voor half 5 hebben we de rij voor de ingang gevonden en komen we zonder problemen langs alle kaartjes controle punten. Ook nu volgt er een complete bagage check zoals op een vliegveld, het lijkt wel alsof men overal problemen verwacht.
Op dit moment is men druk bezig met het bouwen van een nieuw WTC op het voormalige terrein. Het monument is klaar en het is zeer indrukwekkend om te zien. Op de plaatsen waar de 2 torens destijds stonden vind je nu 2 vierkante diepe gaten, waarin langs de wanden waterstroompjes lopen als eeuwig stromende tranen lijkt het wel.Langs de bovenste brede randen langs de gaten staan de namen van alle mensen die het leven hebben gelaten op 9/11.Toen de zon heel even scheen en de wind een deel van het water wegblies kwam er een kleine regenboog tevoorschijn die uit het gat leek te komen...
Het maakt zeer veel indruk aangezien velen onder ons die dag voor de tv zaten en rechtstreeks zagen wat er gebeurde

Nadat we weer op de straat waren hebben we ons eerst een restaurant opgezocht en onze buiken gevuld. Slenteren maakt hongerig. Rianne wou nog even langs Century21 om te kijken naar een tas en gelukkig vond ze één die haar aanstond.

Toen weer snel in de metro gestapt opweg naar Times Square omdat we vanaf daar in de bus konden stappen voor de lichttour/avondtour. Om 8 uur was de bus alweer op weg en konden we kijken naar alle verlichte gebouwen langs onze route door de stad. Ook gingen we over de Manhattan brug en de Brooklyn brug zodat we mooie plaatjes van de sky-line van New York te zien kregen. Het duurde vrij lang en sommige mede reizigers op de bus begonnen in slaap te vallen. Ondanks dat het mooie paatjes opleverde waren we blij dat we tegen 10 uur weer uit de bus konden stappen aangezien we toen al zon 14 uur aan het heen-en-weer racen waren.
(De foto'svan de avond tour zullen wezetten bij het verhaal van morgen)

Geloof dat ik moet stoppen, het is al tegen middernacht en we moeten inderdaad alles inpakken ivm het vroege vertrek van morgenochtend. Ik hoop dat we alles zonder problemen meekrijgen in onze koffers.Dus tot dan.

pa en ma drenth.

alles wat je op je laatste dag zag daar is zeer indrukwkkend om stil van te worden. iets om over na te denken.
kus pap en mam.

Carolien

Wat heerlijk dat jullie zoveels moois hebben gezien !!! Fijn dat jullie zo genieten nog de laatste dagen !

m.p.b.d

Wat een leuk verhaal, en wat een gerace op de laatste dag New York.
Jammer dat je dan alles zo snel moet doen, kun je eigenlijk weinig genieten.
Misschien nog ooit eens een x New York alleen bezichtigen is een optie.
Maar goed ben blij te horen dat jullie het leuk hebben en veel zien.
Veel plezier nog, dikke kus van ons.